16.7 C
Kalamata
Τρίτη, Νοέμβριος 18, 2025
ΑρχικήMotor SportsF1 2026: Το πλήρες πακέτο αλλαγών όπως διαμορφώθηκε στην τελευταία Επιτροπή της...

F1 2026: Το πλήρες πακέτο αλλαγών όπως διαμορφώθηκε στην τελευταία Επιτροπή της Formula 1

spot_img

Η τέταρτη και τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής της Formula 1 για το 2025, που διεξήχθη στα κεντρικά γραφεία της FIA στο Λονδίνο υπό τον Νικόλα Τομπάζη και τον Στέφανο Ντομενικάλι, δεν ήταν απλώς μια τυπική διαδικασία. Ήταν το σημείο στο οποίο μπήκαν στην τελική ευθεία για να κλειδώσουν οι σημαντικότερες τεχνικές, αθλητικές και οικονομικές διαμορφώσεις ενόψει της ριζικής μετάβασης του σπορ στην εποχή των νέων καθορισμένων  κανονισμών για το 2026.

Οι προτάσεις που αναλύθηκαν σε βάθος θα προωθηθούν στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού στις 10 Δεκεμβρίου, με στόχο την οριστικοποίησή τους. Το νέο πακέτο κανονισμών θεωρείται το πιο σύνθετο και μεταβατικό εδώ και μία δεκαετία, καθώς επαναπροσδιορίζει τη φιλοσοφία της F1 σε αεροδυναμικό, ενεργειακό και λειτουργικό επίπεδο.


1. Power Unit 2026 – Μεγάλη μετατόπιση στην ενεργειακή ισορροπία

Παρότι δεν συζητήθηκαν νέες τροποποιήσεις στον PU, τα σαφή συμπεράσματα της Επιτροπής επιβεβαιώνουν ότι η είσοδος των 2026 ERS-heavy μονάδων ισχύος επηρεάζει άμεσα όλους τους υπόλοιπους τομείς.

Βασικά χαρακτηριστικά PU 2026

  • Διπλασιασμός ηλεκτρικής ισχύος (~350 kW)
  • Μείωση θερμικής ισχύος ~400 kW
  • Απουσία MGU-H
  • Έξυπνα συστήματα ανάκτησης ενέργειας (brake-by-wire + προηγμένο deployment mapping)

Τεχνικές επιπτώσεις

  • Μεγαλύτερη εξάρτηση από ERS → Αυξημένη ανάγκη διαχείρισης ισχύος στις ευθείες.
  • Αναθεωρημένοι περιορισμοί drag → Ενίσχυση active aero για εξισορρόπηση του energy deficit στις μεγάλες πίστες.
  • Απαίτηση για ελαφρύτερο, πιο συμπαγές σασί λόγω ανακατανομής βάρους.

2. Αεροδυναμικές Αλλαγές – Active Aero & νέα φιλοσοφία χαμηλού drag

Η Επιτροπή επανεξέτασε το πακέτο active aero, το οποίο αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της νέας εποχής.

Active Aerodynamics 2026

  • Προσαρμόσιμο εμπρός και πίσω φτερό με δύο βασικά modes:
    • Z-Mode (Cornering Load)
    • X-Mode (Low Drag for Straights)
  • Στόχος: Σταθεροποίηση οδηγισιμότητας και επίτευξη επιτάχυνσης σε υψηλές ταχύτητες παρά το μειωμένο thermal output.

Συζητούμενες βελτιώσεις

  • Αναδιαμόρφωση περιορισμών CFD/Wind Tunnel για πιο ρεαλιστικά μοντέλα active elements.
  • Βελτίωση της αεροδυναμικής συμπεριφοράς κατά την αλλαγή mode ώστε να μειωθεί το φαινόμενο “snappy balance shift”.

3. Σασί – Βάρος – Λειτουργικά Συστήματα

Οι αλλαγές είναι εκτεταμένες:

  • Η FIA εξετάζει ελαφρά αύξηση ορίου βάρους λόγω εισαγωγής DCS (Driver Cooling System).
  • Νέα εργονομικά πρότυπα για cockpit, καλωδιώσεις και harness systems.
  • Προσαρμογή στις νέες ενεργειακές απαιτήσεις ώστε να ελαχιστοποιούνται τα thermal loads στο cockpit.

4. Driver Cooling System (DCS) – σε πορεία προς υποχρεωτική χρήση

Το θέμα συζητήθηκε σε βάθος.

Τι αλλάζει

  • Πιθανότητα υποχρεωτικού DCS για όλες τις ομάδες από το 2026.
  • Αλλαγές στο ψυκτικό γιλέκο (cooling vest) και επανασχεδιασμός του κύκλου ψύξης.
  • Αύξηση επιτρεπόμενου βάρους για την ενσωμάτωση του συστήματος.
  • Συνεργασία με GPDA για αξιολόγηση κόπωσης οδηγών σε ακραία κλίματα.

Η FIA δείχνει ξεκάθαρα ότι η προστασία οδηγών γίνεται πλέον αρχή ισάξια με την απόδοση.


5. Στρατηγική – Ελαστικά – Υποχρεωτικά Pit Stops

Ένα από τα πιο κρίσιμα στοιχεία της συνεδρίασης ήταν η αναλυτική παρουσίαση της Pirelli και των ομάδων.

Συζητήθηκε σοβαρά:

  • Υποχρεωτικά δύο pit stops στο Grand Prix.
  • Χρήση και των τριών γομών στον αγώνα.
  • Αναθεώρηση ορίων διάρκειας ζωής ελαστικών.
  • Νέα προφίλ παραμόρφωσης sidewall για αύξηση σταθερότητας σε υβριδικές διατάξεις aero.

Τρέχουσα απόφαση

  • Τίποτα δεν εγκρίθηκε ακόμη.
  • Οι συζητήσεις παγώνουν μέχρι να υπάρξουν δεδομένα από τους πρώτους αγώνες του 2026.

6. ATR (Aerodynamic Testing Restrictions) – Προσαρμογή στη σύγχρονη τεχνολογία

Η FIA εξετάζει σημαντική αναθεώρηση στο ATR:

  • Νέα αναλογία CFD vs Wind Tunnel για να ληφθούν υπόψη πιο σύγχρονες υπολογιστικές δυνατότητες.
  • Πιθανή αύξηση της διαφοροποίησης μεταξύ κορυφαίων και πίσω ομάδων για ενίσχυση ανταγωνιστικότητας.
  • Έλεγχος κόστους ως βασική παράμετρος (cost cap integration).

7. Paint Surface Requirements – Το 55% ως νέα οδηγία

Ξεκάθαρος στόχος: οπτική διαφοροποίηση.

  • Από το 2026, τουλάχιστον 55% του αμαξώματος πρέπει να είναι βαμμένο ή επικαλυμμένο με decals.
  • Το μέτρο στοχεύει στη μείωση των «γυμνών» carbon liveries που έχουν γίνει κυρίαρχες λόγω εξοικονόμησης βάρους.
  • Οι ομάδες θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν στρατηγικές paint-weight management, πιθανόν προσθέτοντας 100–300 g.

8. Μόνιμοι αριθμοί οδηγών – Πιο ευέλικτο πλαίσιο

Η Επιτροπή συμφώνησε ότι οι οδηγοί θα μπορούν να αλλάζουν μόνιμο αριθμό κατά τη διάρκεια της καριέρας τους, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

  • Περιορισμοί χρήσης για να αποφεύγονται εμπορικές καταχρήσεις.
  • Αλλαγές επιτρέπονται σε καθορισμένα χρονικά παράθυρα.
  • Ειδική μέριμνα για περαιτέρω εξατομίκευση branding.

9. Πώς αυτά επηρεάζουν τις ομάδες – Μίνι τεχνική πρόβλεψη

Red Bull / RBPT-Honda

Ισχυρή βάση στη low-drag αεροδυναμική, αλλά χρειάζεται βελτίωση στο ERS deployment.

Mercedes

Η έμφαση στο active aero ίσως ευνοήσει την ομάδα χάρη στα προηγμένα μοντέλα CFD.

Ferrari

Ωφελείται από τη σταθερότητα σε cornering load (ισχυρή παραδοσιακά), αλλά πρέπει να βελτιώσει brake-energy management.

McLaren

Το μεγαλύτερο κέρδος αναμένεται στο σασί/μηχανική ισορροπία που ήδη αποτελεί δυνατό σημείο.

Audi / Sauber

Η νέα PU της Audi ενδέχεται να επηρεαστεί από το αυξημένο ERS requirement, αλλά το project έχει ισχυρή βάση στην αποτελεσματικότητα.

Aston Martin

Αβεβαιότητα λόγω εξάρτησης από Mercedes PU και μεταβατικής φάσης στη δομή της ομάδας.


10. Συμπέρασμα – Ένα πρωτάθλημα έτοιμο να αλλάξει μορφή

Η Επιτροπή της Formula 1 ολοκλήρωσε μια από τις πιο φορτωμένες και στρατηγικά κρίσιμες συνεδριάσεις της τελευταίας δεκαετίας. Το 2026 δεν είναι απλώς αλλαγή κανονισμών· είναι αναδιαμόρφωση της ίδιας της τεχνολογικής ταυτότητας του σπορ.

Το νέο πακέτο φέρνει:

  • βαθύτερη ηλεκτροποίηση,
  • ενισχυμένη αεροδυναμική ευφυΐα,
  • νέα στρατηγική φιλοσοφία,
  • περισσότερη ασφάλεια και οδηγική προστασία,
  • καλύτερη οπτική ταυτότητα,
  • και ένα πιο δυναμικό, απρόβλεπτο αγωνιστικό περιβάλλον.

Η τελική σφραγίδα πλέον ανήκει στο Παγκόσμιο Συμβούλιο.
Και από το 2026, η Formula 1 θα μοιάζει περισσότερο από ποτέ με τον τεχνολογικό ορίζοντα που υπόσχεται.

RELATED ARTICLES

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ